Barum-1-01

A Barum logója

A világ egyik legismertebb cipőmárkájának alapítói, a Bata testvérek, szerény módon kezdték üzleti tevékenységüket. Az első világháború előtt mindössze három embert foglalkoztattak. A háború azonban mindent megváltoztatott, a vállalat egyre sikeresebb lett, többek között az 1924-ben megkezdett gumitalpú cipők tömeggyártása által. Ez a dátum nagy jelentősséggel bír a Bata és a Barum cég történetében egyaránt.

A siker tapasztaltabbá tette a Bata céget a gyorsan növekvő gumiiparban. A közúti közlekedési ipar gyorsabban fejlődött; könnyebb és olcsóbb volt a terjeszkedés, mint a vasúti ágazatban. Mindezek következményeként a Bata elindította a saját gépjármű-flottáját, saját műveleteinek segítéseképp. 1931-re a cég saját bicikligumikat gyártott, három évvel később, 1934-ben pedig piacra dobták az első autógumijukat. A gyorsan fejlődő gépjárműiparnak köszönhetően világossá vált, hogy érdemes befektetni a gumiabroncsgyártásba.

Barum-2-ok

Az egyik modern Barum épület

Barum Tyres: Hármak összeolvadása

1945-ben, a második világháború után egy államosítási program került bevezetésre. Ennek a programnak a részeként a Bata két másik kis cseh gumiabroncsgyártó céggel egyesült (amelyek kerékpárokhoz és autókhoz gyártottak gumikat), a Rubenával és a Mitassal. Ekkor használták először a Barum nevet. A név a vállalatok első egy-két betűjéből származik.

Barum-3

A Barum egyik termelési létesítménye

A Rubena gumiabroncs-társaság története 1908-ra vezethető vissza, ekkor kezdte el Josef Kudrnac a gumitermékek és -anyagok gyártását, Nachod városában. A cég Kudrnac néven vált ismertté. 1928-ban gyártották le első bicikligumijukat, egy évvel később pedig első autógumijukat. A cég 1945-ben Rubenára változtatta a nevét, nem sokkal ezután pedig a Barum részévé vált.

Ami a Mitas márkát illeti, nekik némileg rövidebb a történetük. 1933-ban alapultak Zlinben és már a kezdetektől fogva együttműködtek a Batával. 1937-re a Mitas gyárban háromszáz autógumit, valamint több mint száz kerékpárabroncsot gyártottak. A háború alatt a németek vették át a társaságot, ám 1945-ben államosították, és egyesítették a Bata és a Rubena vállalattal.

Költözés Otrokovicébe

Az újonnan létrehozott Barum vállalat a három összefonódott cég termelési kapacitására colt képes, ami erős pozíciót biztosított nekik a piacon. A Barum gumikat nem csak egy országban értékesítették, hanem például a szomszédos Lengyelországban is. Az autógumik mellett motorgumikat gyártottak (sportmotorokhoz és salakmotor-versenyekhez is).

1966-ban a Barum új, modern gyárat szerzett Otrokovicében, 5,3 hektáros területen. Ez a létesítmény napjainkban Barum gumiabroncsokat gyárt. 1967-ben,  mielőtt a termelést áthelyezték Otrokovicébe, a hajdani Zlin gyár elkezdte legyártani első radiál gumiabroncsait, nagyszerű eredményekkel.

Barum-5-ok

1983-tól a Barum az azonos nevű rally szponzora lett. Abban az időben ez a rendezvény még nem tartozott a motorsport naptár jelentős eseményeihez, napjainkra viszont a Zlinben szervezett rally az európai bajnokságok fontos állomásává vált.

Csatlakozás a Continentalhoz

A kommunizmus bukása, valamint Csehszlovákia felosztása után a nyugati gumiabroncs-társaságok jelentős beruházásokat folytattak a kelet-európai gumiabroncsgyártóknál. A Michelin átvette a Stomil-gumiabroncsüzemeket Lengyelországban, míg a Goodyear a Dębicát vásárolta fel. A Continental csoport azonban a Cseh Köztársaságot szúrta ki magának. 1992-ben aláírták a Barummal közös vállalkozási szerződést, egy év múlva pedig létrejött a Barum Continental s.r.o Group of Companies, amely megerősítette a cseh csoport pozícióját a kiterjedtebb Continental szervezetben.

Barum-4

A Barum gumik számos országban nemcsak ismertek, hanem elismertek is lettek.

A pénzügyi stabilitás és a szélesebb körű szervezeti támogatás előnyei mellett ez az összefonódás a Barum számára a legújabb kutatási, fejlesztési és gyártási technológiákhoz tett hozzáférést, valamint a különféle futófelületi dizájnokhoz is. Ezen időszak alatt a Barum kiterjesztette kínálatát a tehergépjárművekre és a mezőgazdasági gépekre is.

Napjainkban a Barum gumiabroncsokat egész Európában, többek között az Egyesült Királyságban is értékesítik az ügyfelek számára. Az otrokovicei gyárban naponta mintegy 60.000, évente pedig összesen 18 millió Barum-gumiabroncsot gyártanak.