TPMS érzékelők
Ezek a kerékszelepbe integrált speciális érzékelők, amelyek információt továbbítanak a fedélzeti számítógépnek, és tájékoztatják a vezetőt a gumiabroncs-nyomáscsökkenésről. Ennek köszönhetően többé nem kell fizikailag ellenőriznie az egyes gumiabroncsok nyomását – azonnal pontos adatokat kap az aktuális gumiabroncsnyomásról.
2014 novemberétől az Európai Unió országaiban értékesített minden új személygépgocsit A gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel kell felszerelni. Az előírás szerint a TPMS-nek érzékelnie kell a gumiabroncsnyomás 20%-os csökkenését vagy 1,5 barra való csökkenését (10 percen belül 1 kerék esetében vagy 60 percen belül 4 kerék esetében).
Hogyan működik a guminyomás-érzékelő?
Kétféle gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszer létezik – közvetlen és közvetett. Népszerűbb megoldás a nyomásszeleppel integrált TPMS érzékelők (közvetlen rendszer). Ritkábban használt lehetőség az ABS rendszeren alapuló nyomásszabályozás (indirekt rendszer). Az első esetben a jelátvitel az érzékelőktől a számítógép felé percenként többször történik, így a nyomásra vonatkozó információk nagyon pontosak.
Amikor az autó megáll, sebességet változtat és dugóban halad, az érzékelők nagyobb valószínűséggel jelzik a nyomásállapotot, mint állandó sebességgel való haladáskor. Emiatt nehéz megbecsülni az élettartamukat - ökölszabályként hét év vagy 150 000 km körüli élettartamot feltételeznek. A tökéletes tömítettség követelménye miatt az érzékelőket megfelelő házban helyezik el, és nem lehet kicserélni az elemeket.
A gumiabroncsnyomás TPMS-érzékelőkkel történő figyelésének előnyei:
Nagyobb biztonság:
- jobb jármű irányíthatóság és stabilitás
- rövidebb fékút
Kevesebb üzemanyag-fogyasztás:
- alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás
- alacsonyabb szennyezőanyag-kibocsátás
Lassabb gumikopás:
- hosszabb gumiabroncs-élettartam
- kevesebb részecske van a levegőben
- kevesebb hulladék (régi gumik)
TPMS érzékelők programozása
A beszerelés önmagában nem teszi használatra készen az abroncsnyomás-érzékelőt. Először is megfelelően programozni és aktiválni kell. Ez egy kódolási folyamaton keresztül történik, amely lehetővé teszi a rendszer számára, hogy megkülönböztesse, melyik kerékről származik az adott rádiójel. Ezt a szolgáltatást a gumiszervizek végzik speciális eszközökkel. Ezt minden alkalommal meg kell ismételni, amikor gumiabroncsot vagy szelepet cserél.