A Bridgestone márka logója
Shojiro Ishibashi
Történelmi kép az egyik legrégebbi Bridgestone boltról
Cipők, golflabdák és gumiabroncsok
Mielőtt Shojiro a gumiabroncs-ipar mellett tette le véglegesen a voksát, azelőtt virágzó üzletet futtatott Kuruje városban, Kyushu szigetén: tradicionális japán lábbeliket, úgynevezett „tabi”-t gyártott. Ishibashi valóságos kis vagyonra tett szert, amikor 1925-ben piacra dobta a gumitalpat. Néhány évvel később, 1930-ban újra nagyszerű intuíció vezérelte üzletbe fogott: ekkor készítette el első gumiabroncsát; egy évvel később pedig megalapította a Bridgestone Tire Co. Ltd-t. Így ő lett az első japán gumiabroncsgyártó, amikor az autóipar még gyerekcipőben járt az országban.
A gumiabroncsokat az új Kuruma gyárban állították elő. Ahhoz azonban, hogy megfeleljenek az egyre növekvő tokiói keresletnek, 1937-ben Ishibashi úgy döntött, hogy a cég központját a Japán fővárosba költözteti. Shojiro törekedett a változatosságra, így többek között golflabdákat, ékszíjakat, hajtószíjakat és tömlőket gyártottak. A második világháború alatt a cég elsősorban a hadsereg számára állított elő árukat. 1942-ben a vállalat egy ideig a Nippon Tire Co. Ltd nevet viselte. Kilenc évvel később visszatértek az eredeti „stílushoz”, de csak 1984-ben állandósult a jelenlegi, Bridgestone Corporation név.
A háború utáni terjeszkedés
A háború utáni időszakot az üzletfejlesztés jellemezte. A Bridgestone fő központja átkerült Tokió központjába, valamint új értékesítési boltok nyíltak. A gumiabroncs-üzlet beindult. A technikai és szervezési újításoknak köszönhetően 1953-ra a Bridgestone márka elérte a 10 milliárd jenes bevételt, ezzel pedig Japán elsőszámú, legnagyobbb gumiabroncs termelőjévé nőtte ki magát. Ezzel egyidőben a Bridgestone a motorok gyártásába is belekóstolt, ám már nem tudták felvenni a versenyt olyan márkákkal, mint a Honda, a Suzuki vagy a Yamaha, így viszonylag hamar befejezték pályafutásukat ebben az iparágban. Az 1960-as években azonban négy új gumiabroncs-gyárra tettek szert, amit a következő évtizedben még hat követett, beleszámítva a szingapúri (ami az első tengerentúli Bridgestone-üzem; 1965-ben nyitotta meg kapuit), a malajziai, a thaiföldi és az indonéziai telepeket. 1967-ben egy marketing ágazat jött létre az Egyesült Államokban. Ugyanebben az időben egy nagyszabású minőségfejlesztési program vette kezdetét, amely lehetővé tette az egységes, magas minőségi követelményeknek való megfelelést a vállalaton belül, ezzel növelve a teljesítményt. Ennek eredményeképpen a Bridgestone 1968-ban elnyerte a rangos Deming-díjat.
A Bridgestone és a Firestone
A nemzetközi terjeszkedés kéz a kézben járt a technikai újításokkal. 1962-ben a Bridgestone megalkotta Japán első radiál gumiabroncsát tehergépjárművekhez és autóbuszokhoz, amit két évvel később a radiál autógumi követett. A japán kurujei, yokohamai és tokiói gyárakban gőzerővel dolgoztak nem csak a gumiabroncsok gyártásán, hanem egyéb gumitermékek termelésén is. A cég továbbá a kerékpárok japán vezető gyártójává vált.
1976-ban a Bridgestone alapítója, Shojiro Ishibashi meghalt. Az új vezetés alatt a cég továbbra is hozta a megszokott tempót, újabb és újabb fejlesztéseket eszközöltek ki. Még Shojiro életében, 1970-ben a Bridgestone – ugyanis golfütőket és golflabdákat is gyártottak – megszervezte az első Bridgestone Golf Bajnokságot, ami ma a Bridgestone megnyitójaként ismeretes. 1972-ben Brüsszelben megnyílt a vállalat európai irodája. Az évtized végén elkezdtek alumínium kerekek gyártásával is foglalkozni, valamint megkezdődött az eddig használt gumiabroncsok technológiai fejlesztése és átalakítása üzemanyag és cement adalékanyagok hozzáadásával.
Az 1980-as években kezdődött a Bridgestone aranykora, hiszen ekkor hódították meg a nemzetközi piacot. A legkiemelkedőbb esemény az amerikai óriás, a Firestone átvétele volt. Korábban a japánok az ausztrál Uniroyal Holdings gumiabroncsgyártó vállalat többségi tulajdoni részesedésére törekedtek. Amikor elkezdődött a Cockpit nevű értékesítési hálózat megnyitása, akkor a Bridgestone a déli féltekéről az Egyesült Államokba költözött. 1983-ban felvásárolták az első Tennessee állambeli Firestone Tire & Rubber Company gyárat. Öt évvel később pedig mintegy 2, 65 milliárd dollárért, az egész amerikai cég a Bridgestone részévé vált. Ez kiterjesztette a japán cég befolyását nem csak az Egyesült Államokra – ahol a Firestone termékek nagyon magasan pozicionáltak voltak és az értékesítési hálózat is igen fejlett volt –, hanem Európára is, ahol szintén voltak Firestone gyárak: Portugáliában, Spanyolországban, Olaszországban valamint Franciaországban is. A globális egyesülést követően megalakult a Firestone Europe Inc. és annak központi irodája Brüsszelben, a Bridgestone mellett. Az összeolvadás nem zajlott teljesen zökkenőmentesen – a problémák főképpen a Firestone szerkezetátalakításával voltak kapcsolatosak, valamint a márka gumiabroncs-sorozat hibáinak jelentésével, amely rövid ideig elkerülhetetlenül hatással volt az arculatra.
A Forma1-es idők
A Bridgestone és az autóverseny
A Bridgestone üzleti tevékenységét mérnöki teljesítmény koronázta. 1982-ben, Japánban a cég bemutatta az első téligumit, öt évvel később pedig kidolgoztak egy eredeti, többrétegű gumikeverék-receptet az ilyen típusú gumikhoz. Egy másik fontos eredmény egy forradalmi elmélet kifejlesztése volt, a nyomáskontroll optimalizására, valamint egy elmélet a tehergépjárművek és buszok nyomásának szabályozására. 1986-ban mindezen erőfeszítéseket a Porsche is elismerte, ugyanis úgy döntöttek, hogy a Bridgestone RE71 versenyabroncsokat fogják használni elsőszerelésként a limitált példányszámú 959 modelljükhöz, amely ebben az időben a leggyorsabb autó volt. A márka Forma1-es debütálása volt a további bizonyítéka a Bridgestone sebesség iránti elköteleződésének. 1997-ben a Bridgestone Potenza gumival felszerelt kocsik csak az első évadban már négyszer dobogós helyezést értek el. Egy évvel később a japán cég Mika Hakkinennel, és az egész McLaren Mercedes csapattal vett részt a versenyben. Összesen hét F1 vezetői és ugyanennyi konstruktőri bajnokságot nyertek meg a McLaren és Ferrari csapatokkal. 2007-től a cég a Forma1, valamint a GP2 versenyek kizárólagos gumiabroncs-beszállítójává vált.
21. századi beruházások
Opis zdjęcia
A „civil” piacon a Bridgestone időközben a run-flat gumik egyik vezető cégévé nőtte ki magát, ami lehetővé tette a defekt utáni vezetést. Azt is meg kell jegyezni, hogy 2002-ben egy forradalmian új biztonsági rendszert dolgoztak ki (Aircept), amelyet a szuper széles Greatec gumiabroncsoknál használtak. Ezek váltották fel később a tehergépjárművek és a buszok ikergumijait. Az Aircept-rendszer lehetővé tette a rakománnyal való vezetés folytatását akkor is, ha az üzemi nyomás elveszett.
A 21. század elején a Bridgestone vezetői több nemzetközi beruházásba fogtak: új üzemeket nyitottak, többek között Lengyelországban, Japánban, Mexikóban, Indonéziában és Costa Ricán; valamint 18,9% -os részesedést vásároltak a finn, Nokian PLC gumiabroncsgyártó cégből. Jelenleg a japán cég aBridgestone és a Firestone márkákon kívül olyan gumiabroncsokat gyárt és értékesít, mint a Dayton, a First Stop, a Seiberling, a Road King vagy a Peerless. A Bridgestone világszerte 40 gyárban állít elő gumiabroncsokat. Valószínűleg Shojiro Ishibashi maga sem gondolta volna, hogy ilyen méretű sikereket ér majd el vállalata.