A Dayton alapító atyja John C. Hooven, nyugdíjas katona volt, akit a környéken üzletemberként ismertek. Mielőtt 1905. május 17-én megalapította a Dayton Rubber Company-t (DRC) az ohiói Hamiltonban, számos más területen is kipróbálta magát, beleértve a mezőgazdasági modernizációt és a gépgyártást is.
A DRC vezetőjeként Hooven azt látta, hogy a vállalat sikeresen gyárt különböző gumiterméket, például kerti tömlőket, esőkabátokat, tömítéseket és más, az ipari gépekhez használt elemeket.
1908-ban Hooven meghívót kapott egy fiatal feltalálótól, John A. MacMillan-tól, Edward herceg szigetére. Ez segítette a Daytont egy olyan késztermékhez, amelynek a gyorsan fejlődő gumiabroncs-iparban sikeres kereskedelmi jövő volt megjósolható. A MacMillan gumiabroncsainak első modelljei - "azon ember számára, aki meg akar szabadulni a gumiabroncs-problémáktól" -, valóban jelentős hírnevet és nyereséget hoztak a Dayton számára. 1913-ban a cég kibővítette kínálatát, elegáns gumiabroncsokat kínáltak, fehér oldalfalakkal.
Így kezdődött tehát MacMillan pályafutása a cégnél. A feltaláló elnyerte a vezérigazgatói posztot, röviddel ezután pedig elnökké választották. Vezetése alatt a Dayton – 1917-ben – egy nagyobb gyár építésébe fogott, a Pennsylvania Railroad útvonalon. A termelés viszont csak egy év múlva kezdődött meg, 1920-ra ellenben már teljes kapacitással működött a gyár.
A Dayton logó
Dayton a Freedlander alatt – piacbővítés
Az amerikai gumiabroncs-vállalat másik fontos alakja A.L Freedlander volt – az új ohiói üzem első vezetője. A kémikus és mérnök végzettségű Freedlander megalkotta a diverzifikációs program fogalmát, amely termelésbővítést és a gumipiac más szegmenseiben való részvételt tett lehetővé a Dayton gumiabroncs-társaság számára. E program segítségével a vállalat sikeresen lépett be olyan ágazatokba, mint a textil- vagy a sportipar.
1936-ban Freedlander a Dayton gumiabroncs-társaság új elnökévé vált. Összességében 52 évig volt a cég munkatársa. Kezdetben a második világháború kitörése szakította meg hatalmas terveit, ekkor ugyanis a cég gyárai katonai célú gyártásra váltottak, ezidőben folyadéktartályokat, csónakokat és mentőmellényeket állítottak elő.
A Dayton gumik dinamikus fejlődése az 1920-as években kezdődött meg.
Belső változások: a DAYCO és a Firestone átvétele
Az 1950-es években a cég elkezdett terjeszkedni az Egyesült Államokban, tevékenységi körét is kiszélesítve. 1952-ben megvásárolták az amerikai, matracokat, párnákat és ágytakarókat gyártó Latex Products Corporationt a kaliforniai Hawthorne-ban.
Öt évvel később a Dayton lett a műanyag csöveket, vitorlákat és csónakokat gyártó, Detroitban található Cadillac Plastic and Chemical Company tulajdonosa is. Az évtized végén megszerezték a Los Angeles-i Hardman Aerospace céget is, amely repülőgép-üléseket, fékpofákat és egyéb alkatrészeket gyártott. Ezenkívül felvásárolták még a Doverben található Metal Hose and Tubing Companyt is, amely acélszálakkal megerõsített gumitömlõket készített.
1959-ben az indiai piacon debütáltak, 1960-ban pedig DAYCO Corporation-re változtatták nevüket. Azonban, mindössze egy évvel később a Daytont átvette a másik amerikai óriás, a Firestone.
Érdemes még megjegyeznünk, hogy a Dayton mérnökei évtizedekig híresek voltak a különféle újításaikról. A Dayton által előterjesztett gumiabroncsok gyakran voltak innovatívak: ez volt az első tubeless (tömlő nélküli) gumit gyártó amerikai vállalat, valamint az alacsony nyomású gumiabroncsokat is az elsők közt gyártották.
A Dayton gumiabroncsok mindig is híresek voltak a dinamikájukról.
A Dayton a Bridgestone-hoz csatlakozik
1973-ban a vállalat egyik alkalmazottja, Chick Noreau megtervezte a „régóta szolgáló” szimbólumot, a Leon karaktert. A Dayton gumiabroncsok reklámozására használt Leon olyan ikonná vált, amely az 1970-es és 1980-as évek Amerikájában majdnem olyan jólismert figura volt, mint maga Mickey Mouse.
1988-ban a Firestone–Dayton cég a japán gumiabroncs-csoport, a Bridgestone szárnyai alá került. Az új egyesülés kezdetben lehetővé tette az amerikai vállalat számára a fejlődést: gumiabroncsokat állítottak elő tehergépjárművekre, valamint a sport gumikat is gyártottak.
A következő években azonban a márka jelentősége csökkenni kezdett a globális piacon, napjainkban viszont még mindig közel 2000 alkalmazott biztosítja a Dayton gumik sikerét, a világon világ minden táján értékesített termékekkel – köztük az Egyesült Királyságban is. Jelenleg a legtöbb gumiabroncsot Lengyelországban gyártják, a poznani Bridgestone gyárban.
Galéria
Szeretne még többet megtudni a Dayton gumiabroncs-társaság történetéről? Íme egy – a cég történelmén átívelő – plakát- és fényképgyűjtemény, a legkorábbi napoktól kezdve, a Firestone–Dayton időszakon át a későbbi Bridgestone Corporationig.