A Goodyear Tyres logója
A Goodyear alapítójának portréja
Az utazók mítikus védőszentje (valamint a jó hírek hírvivői) által ihletett logó ötlete a Goodyear alapítójának, Frank Seiberlingnek a fejéből pattant ki. Kedvenc műve Hermész szobra volt, amely akroni otthonának előcsarnokában volt megtalálható. A szárnyas láb szimbólumot 1901-ben használta először a márka kapcsán, ami a Saturday Evening Post által készített hirdetésben szerepelt. Ma már ez a védjegy képviseli a globális gumiabroncs-ipar három legnagyobb szuperhatalmának egyikét.
A régi gyár és Goodyear reklám
Hermész a cég a szimbólumát szolgáltatta, a nevet pedig Charles Goodyear, amerikai üzletember hagyományozta a cégre, aki lefektette a kortárs gumiipar alapjait is. 1839-ben feltalált egy technológiát a gumi előállítására, 5 évvel később pedig szabadalmaztatott egy eljárást annak vulkanizálásához.
Az eddig elért eredményei ellenére a Goodyear 1860-ban elszegényedett, ám 4 évtizeddel később, 1896-ban Frank Seiberling új céget hozott létre, Goodyear Tire & Rubber Company néven – a cég emlékének tiszteleteképp.
A sógor segítsége
A Goodyear székhelye
Seiberling a sógorától való kölcsön segítségével képes volt első befektetésére. A cég az ohiói, kelet-akroni, szerény üzemében megkezdte a bicikli- és kocsigumik gyártását, valamint gyártottak még patkókat, tűzoltócsöveket, tömítéseket és még póker zsetonokat is.
Abban az időben Seiberling még csak nem is álmodott nagyvállalati vezetésről. Eredetileg mindössze13 alkalmazottat foglalkoztatott, a gumi és gyapot szállítás a világ távoli részeiről pedig sok fejtörést okozott a fejletlen vasúti infrastruktúra, valamint a tengeri hozzáférés hiánya miatt. Mindazonáltal Hermész szárnyas lábai hamarosan jobb és jobb híreket repítettek a cégnek. Mindössze néhány hónappal a Goodyear első bicikligumijának legyártása után a cég nagyon gyorsan az iparág egyik legfontosabb szereplőjévé vált.
Ugyanilyen sikeres volt a Goodyear belépése az autógumik gyorsan fejlődő piacába. 1907-ben Seiberling új gyárat nyitott Detroitban, ahol többek között gumiabroncsokat állítottak elő Henry Ford legújabb T-modelljéhez. Az évtized végére a Goodyear éves forgalma több mint 4 millió dollárra emelkedett, így a szárnyas láb szimbólum minden harmadik amerikai autóra felkerült. A márka immáron szerénység nélkül reklámozhatta magát, hiszen már több ember használt Goodyear gumit, mint bármilyen másik abroncsot.
A modelljei közé tartozott az All-Weather Tracer - az első csúszásgátló gumiabroncs gyémánt alakú futófelülettel - amelyet minden típusú időjárási körülményekhez terveztek. Ezt a Goodyear 1908-ban dobta piacra. 1917-ben a cég megerősítette helyzetét, amikor is egy Wingfoot Express nevű teherautót küldött egy kihívó-útra az Akronból Bostonba. Ez volt az első ilyen jellegű teszt a gépkocsiipar történetében.
Nobel-díj Florynak
A Goodyear régebbi hirdetéseinek egyike
Néhány évvel az előbbieket megelőzően új fejezet nyílt a vállalat történetében, ugyanis a Goodyear mérnökei kifejlesztették az elsõ pneumatikus gumiabroncsokat légi járművek számára. Ez váltotta fel a kerékpárgumikat, amelyeket a légiközlekedési iparágban használtak eddig a pontig. A második világháború kezdetéig a Goodyear gyakorlatilag monopólium helyzetben volt a léghajók gyártása terén az Egyesült Államokban, bár ez a piac összeomlott a hírhedt Hindenburg katasztrófa után. Később a cég kizárólag "szórakoztató" célokra épített feltűnő léghajókat. Ma a Goodyear léghajói (beleértve az Amerika Szellemét, a Goodyear Szellemét és az Innováció Szellemét) továbbra is fontos szerepet játszanak az amerikai márka promóciós stratégiájában.
A Goodyear mindig is bőszen reklámozta önmagát.
A Goodyear gumik tervezése és gyártása
1926-ra a világ legnagyobb gumiabroncs- és gumielőállítójává váltak. A vállalat termékeit már majdnem minden kontinensen értékesítették, éves forgalma pedig elérte a 250 millió dollárt. 1934-ben a Goodyear bemutatta első téli gumiabroncsát, három évvel később, Amerikában pedig bemutatták az első szintetikus gumiból készült gumiabroncsot. A vállalat erőteljes növekedését a második világháború kitörése sem szüntette meg, mivel az amerikai hadseregnek szüksége volt a gumicsónakokra, a mentőmellényekre és sok más gumitermékre – persze gumiabroncsokra is.
1943-ban a Goodyear egy kutatási részleget nyitott, ahol több tucat olyan találmányt szabadalmaztattak, amelyek kulcsfontosságúak az autóipar és más ipar számára is. Például olyan anyagot fejlesztettek ki, amelyet az orvostudományban is használnak mind a mesterséges ízületek, mind a szívszelepek előállításához. Feltalálták az első folyamatos gyártási folyamatot a merkaptobenzotiazol (MBT) gyártására, és a vulkanizálás-gyorsítót, amely kivételes tartósságot és nagyobb ellenállást biztosít a gumiknak. A kutatási részleg többek között Paul Florynak, a kémiai Nobel-díj győztesének is kísérleti helyszíne volt.
Hangsebesség
Apollo leszállóhajó Goodyear gumikkal felszerelve
1959-ben a Goodyear újabb sikert aratott. A szárnyasláb-szimbólummal rendelkező gumiabroncsot használta Mickey Thompson, amikor megdöntötte az amerikai földi sebességrekordot. Száraz tóágyon az utahi Thompson Bonneville Salt Flatsben elérte az 531 km/h sebességet. Öt évvel később Craig Breedlove is Goodyear gumikat használt, amikor ő lett az első olyan ember, aki 1200 km/h-val elérte a hangsebességet(Mach 1). Az egymást követő rekorderedményekkel együtt a vállalat meg is tudta ünnepelni milliárdodik gumiabroncsának legyártását.
Hamarosan kiderült, hogy sem a föld, sem a levegő nem elég a szárnyas gumiabroncs számára. 1970-ben a Holdra is leszálltak, hiszen az Apollo 14 leszállóhajó Goodyear XLT gumikkal volt felszerelve. E kivételes esemény ellenére azonban a vállalat prioritása elsődlegesen a Földön található utakon és off-road terepen maradt. 1977-ben a Goodyear kifejlesztette az első négyévszakos radiális gumiabroncsot, a Tiempót. Tíz évvel később pedig bemutatták versenyképes ZR-S gumiabroncsukat, amely 240 km/h feletti sebességre is alkalmas. Ezt követte az Aquatred gumiabroncs 1992-ben, amely egy egyedülálló, mély barázdát tartalmaz a víz eltávolítására.
További újítások közé tartozott még a világ első, defekttűrő run-flat gumiabroncsa, a „végtelenített gumiabroncs”, amelyet az élettartam garanciával értékesítettek futófelület-kopás ellen, valamint az EMT-sorozat kiterjesztett mobilitási technológiával.
Akron – a világ gumiipari fővárosa
Téligumik tesztelése
A gumiabroncsok mellett a Goodyear sok éven át erőteljes pozíciót épített ki más termékek gyártójaként egyaránt. Ezek közé tartoztak a kémiai anyagok, a természetes és a szintetikus gumi, szállítószalagok és ékszíjak, ipari tömlők és különböző építőanyagok. A márka szinte a kezdetektől fogva szorosan kapcsolódik az autósportokhoz.368 futammal, 25 versenyzői bajnoksággal és 26 konstruktőri bajnoki győzelemmel 34 Forma1 nagydíjon vettek részt.
A vállalat hasonló sikereket ért el mind a NASCAR versenyeken, mind pedig a 4x4 Eco-Challenge rallikon. Szintén Goodyear gumikat láthatunk Batman egymást követő kalandjai során. A Batmobile gumiabroncsainak szállítója a Goodyear.
Napjainkban világon értékesített gumiabroncsok összességének egyötöde viseli a szárnyasláb-logót, vagy származik a Goodyear Tire & Rubber Company tulajdonában lévő cégek egyikéből. A Goodyear csoport a gumiabroncspiac erőteljes résztvevője - mind a személygépkocsik, mind a tehergépkocsik területén. Termékeiket 85 üzemben gyártják és 190 országban értékesítik világszerte.
A csoport más márkákat is magában foglal, mint például a Dunlop, a Debica, a Fierce, a Sava, a Kelly és a Fulda gumik. Székhelyük azonban még mindig ott található, ahová száz évvel ezelőtt Frank Seiberling megálmodta a szárnyas üzletet. Pontosan ez volt az a pillanat, aminek köszönhetően Akron a világ „gumifővárosává” vált.