A Hankook kezdetei

Bár ez az idézet Szun-ce: A háború művészete című híres munkájából származik, tökéletesen tükrözi a koreai cég évtizedek alatti működési elvét.

A cég  története 1941-ben kezdődött, amikor a Chosun Tire ipari vállalat megalapult Szöulban. Ez az időszak nem csak Koreában volt turbulens, - ami akkoriban japán megszállás alatt volt -, hanem az egész világon.

Egy évvel Korea függetlenségének visszeszerzése előtt, a cég első yeongdeungpói gyárában már megkezdődött az első autógumik gyártása, a kezdeti Chosun márkanév alatt.

Hankook-1-01

A modern Hankook gumiabroncs létesítmény,  fotó: Hankook

Az első évtized során fokozatosan építették fel az egész vállalkozást a semmiből: a gépektől kezdve az új technológiákon át a képzett személyzetig és a professzionális üzleti stratégiékig.
Az 1950-es években a cég kielégítő mértékben fejlődött, kihasználva a gépjárműipar növekvő igényeit. 1962-ben a kiválasztott gumiabroncsokat először kezdték exportálni, eredetileg csak a helyi ázsiai piacon belül. Ez mégis egy olyan fontos lépés volt, amely a fokozatos fejlődést segítette.

Hat évvel később, 1968-ban a cég a koreai tőzsdén debütált. Ekkor változtatták meg a nevüket Chosen Tyre Industrialról Hankook Tire Manufacturing-ra. Az új név kiváló referencia volt a cég számára, amely ekkor már a globális terjeszkedés küszöbén állt. A koreai nyelvben a Hankook egyszerűen Dél-Koreát jelent.

A tudáson alapuló terjeszkedés

A folyamatos terjeszkedés érdekében meg kellett erősíteni a cég alapjait. 1977-ben ezért üzemeket nyitottak meg Incheonban, amit 1979-ben a daejeoni üzem megnyitása követt. Ebben az időben a Hankook volt a világ legnagyobb gumiabroncs-gyártója.

Három különböző gyártóberendezésével a Hankook már bátran beléphetett más piacokra is.

Ennek gyorsan kézzel fogható eredményei lettek. 1980-ban a vállalat egy 100 millió dolláros exportértékesítést indított el. Egy évvel később, ezeknek a kiváló számoknak köszönhetően a cég leányvállalatot indított az Egyesült Államokban. Így született meg a Hankook Tire America Corporation.

Hankook-2-01

Egy modern teszt, ameyy a gumi zajszintjét ellenőrzi. Fotó: Hankook.

A cég azon meggyőződése miatt, hogy "az utat mindig pontosan meg kell tervezni", a Hankook fejlődésének elválaszthatatlan eleme volt a megfelelő területeken való ismeretbővítés. Sok éven át a vállalat bevételeinek mintegy 5% -át kutatási programokba fektette be.

1982-ben a cég elindította első daejeoni Központi Kutatóintézetét, néhány hónappal később pedig egy kutatási és fejlesztési központot nyitott az Egyesült Államokban. Ezt Akron Műszaki Központnak nevezték, és ahogy a név is sugallja, a világ „gumiabroncs-fővárosában”, Ohióban helyezkedett el. Ez a kutatási létesítmény volt az első olyan központ, amelyet egy koreai cég hozott létre az óceán túloldalán (a vállalat iparban való résztvétele mellett).

A kilencvenes években a Hankook Kínára fordította figyelmét, ugyanis egy új fióktelepet állítottak fel Pekingben, a jiaxingi és a jiangsui gyárakkal. Utóbbi egy új kutatóközpontnak is otthont adott.

Ugyanebben az időben egy új üzemet építettek a koreai Keumsanban, valamint egy új kutatóközpontot nyitottak meg a németországi Hannoverben, amely erősen megalapozta a cég helyzetét az európai piacon. Mindezek eredményeképpen a vállalat 1995-ben újabb export-értékesítési akadályt küzdött le, elérve a félmilliárd dolláros bevételt.

Egy a top hétből

A Hankook az új évezredet egy európai elosztóközpont megnyitásával üdvözölte Rotterdamban. A stratégiai szempontból legfontosabb esemény azonban a Michelin gumiabroncs-társasággal való, 2003-as megegyezés aláírása volt.

Ennek eredményeképpen a Hankook hatásköre kiterjedt: létrehozták első európai leányvállalatukat Franciaországban, majd ezt további leányvállalatok követték Németországban, Nagy-Britanniában, Hollandiában, Spanyolországban, Törökországban, Olaszországban és Oroszországban.

Hankook-3-01

A Hankook számos rally versenyen vesz részt. Forrás: Hankook.

2007-ben a cég piacra dobta az első gumiabroncsokat a legújabb magyarországi üzeméből. Az ipari telep költségei több mint 500 millió eurót emésztettek fel, ám több mint 560 000 négyzetméternyi területen napi 15 000 gumiabroncsot tudnak előállítani, ami éves szinten körülbelül ötmillió gumiabroncsot jelent. Ennek köszönhetően a koreai cég a világ hetedik legnagyobb gumiabroncs-gyártójává nőtte ki magát.

Az elégedettség mindig lehet nagyobb – ám meg kell tervezni

2004-ben Hankook bemutatta márkájának új vizuális hovatartozását, melyet a "Driving Emotion" szlogennel vezetett be. Egy évvel később technikai együttműködést alakított ki a német Hamann Motorsport tuning céggel.

Az elmúlt években a koreai vállalat méginkább részt vett a motorsportban. A 2007-2009-es szezon során az IMSA Prototype Lites versenyek beszállítója volt, visszafogva az amerikai Le Mans sorozat támogatását. ahol a koreai márka szintén komoly szerepet játszott. Hasonlóan támogatta az ázsiai Le Mans-sorozatot is.

Jelenleg a Hankook több mint 14 000 alkalmazottat foglalkoztat gyáraiban és központjaiban, és világszerte 180 országban forgalmaznak gumiabroncsot. A jövedelmének mintegy 70% -át a külföldi értékesítések generálják.

A Hankook gumiabroncsokat számos gépjárműgyártó elsőszerelésként használja, köztük az Audi, a Chevrolet, a Chrysler, a Ford, a Hyundai, a Kia, a Renault, a Vauxhall és a Volkswagen.

Ezek a számok vitathatatlanul számos vezetőt elégítenek ki a világon, de ahogy a Hankook alapítói rámutattak, az elégedettség mindig lehet nagyobb. A Hankookkal biztosak lehetünk abban, hogy utunk már előre meg lett tervezve.