A kabala, amely felhörpinti az akadályokat
Mivel a Michelin legismertebb szimbólumáról már beszéltünk, érdemes megemlíteni azt is, hogy a Bibendum (latinul "italozni") hosszú évekig azon dolgozott azon, hogy státusz szimbólummá, ikonná válhasson. A karakter, akitől állítólag a francia gyerekek egy időben rendszeresen megijedtek, ma már a világ egyik legismertebb és legkarakteresebb reklámszimbóluma. Számos dalban szerepel (például a francia reggie banda, a Tryo számában), képregényekben (beleértve az 1970-es svájci Asterixet is), sőt az irodalomban is (mint William Gibson, Trendvadász című sci-fi regényében). 2000-ben a Michelin Man nyerte meg cégének a történelem legjobb logója címet. A legenda szerint az ötlet véletlenül született, amikor a cég alapítói, André és Eduard Michelin testvérek észrevették, hogy egy halom gumiabroncs egy emberi alakra hasonlít. Ekkor kerültek papírra a karok és a jellegzetes mosoly.
A Michelin Man első poszterét 1898-ban Marius Rossillon állította elő. A bankett asztalnál a gumiabroncs-alapú figura toastot mondott, törött üvegdarabok és más éles tárgyak fölött, Horace szavait idézve: „Nunc est bibendum!” ("Most inni kell!"). Ez utal a márka első reklámszlogenjére is, amely szerint a gumiabroncsok egyszerűen elnyelték (vagy inkább felhörpintették) az útjukba kerülő akadályokat.
A Michelin logó
Tizenöt perc - egy gumiabroncs
Ezt a mottót használta a Michelin a saját maga reklámozására egy olyan korban, amikor a gumiabroncs-ipar még mindig gyerekcipőben járt, és a termékek csak külsőségekben hasonlítottak a mai gumiabroncsokra. A 19. század végéről és a 20. század elejéről beszélünk. Bár a francia cég hivatalos születési dátuma 1889 (ekkor alapították a Michelin & Co.-t), az eseményt megelőző éveket nem szabad figyelmen kívül hagyni. Az André és Eduard fivérek elődei Aristide Barbier és Eduard Daubrée unokatestvérek voltak, akik 1832-ben Clermont-Ferrandban kis mezőgazdasági üzemet működtettek: mezőgazdasági gépeket, gumilabdákat, majd később tömítőket, szelepeket és egyéb gumi alkatrészeket gyártottak. A Michelin testvérek 1889-ben vették át a céget, és gumifék gyártásába kezdtek, olyan járművekhez, amelyek abroncsai abban az időben még fából készültek.
Sokkal nagyobb jelentőségű volt egy másik kortárs felfedezésnek. John Boyd Dunlop pneumatikus gumiabroncsait követően a Michelin kitalálta, hogyan csökkentheti a gumiabroncsokkal felszerelt kerekek javításához szükséges hatalmas időt: legyártották az első kivehető pneumatikus gumiabroncsot. A gumiabroncs-csere idejét ezáltal 15 percre csökkentették, a speciális felni–gumiabroncs csatlakoztatással: különböző csavarok és kapcsok kötötték össze az elemeket egymással. Így születtek meg az első igazi gumiabroncsok.
Eduárdnak és Andrének sok pénzt és energiát kellett befektetnie nemcsak a találmány fejlesztésébe, hanem annak nyilvánosság elé tárásába is. Ezt az tette lehetővé, hogy a Michelin gumiabroncsok már egy ideje a kerékpár- és motorversenyek állandó résztvevői voltak. A gumiabroncsok könnyű cseréje, tartóssággal kombinálva győzelmet aratott a versenyeken, köztük a Párizs-Brest-Párizs és Párizs-Bordeaux rallikon. 1891-ben végül szabadalmaztatták a találmányt, néhány évvel később pedig a családi vállalkozás a piac vezető márkájává vált.
A Bibendum több változáson is átesett története során.
Száz repülőgép ingyen
Az új évszázad elejére a clermont-ferrandi Michelin gyár 74 hektáros területet foglalt el, és négyezer alkalmazottat foglalkoztatott. Londonban a cég megnyitotta első külföldi irodáit, Michelin Tire Co. Ltd. néven.
Az első világháború kitörése után kevesebb mint három héttel a Michelin felajánlotta szolgáltatásait a francia kormánynak a légi járművek építésében. A cég ingyen gyártotta le első száz gépét, majd pedig anyagáron adta őket tovább. A Michelin összesen 1884 repülőgépet épített a háború végéig.
A háború után a a civil piacra való visszatérés volt a fő cél. 1923-ban a Michelin bemutatta második fontos találmányát, az első alacsony nyomású gumiabroncsot személygépkocsikhoz, „The Comfort” néven, amely 15.000 km megtételét garantálta. Hamarosan hasonló gumiabroncsot értékesítettek tehergépkocsikra is. A második világháború kitörését megelőzően a cég piacra dobta a Michelin Metalicot, a történelem első fém megerősítésű gumiabroncsát.
Radiál gumik és egy új korszak
A vállalat főnökei nem feledkeztek meg a többi kereskedelmi tevékenységről sem. 1925-ben két gumiüzemet vásároltak Indokínában. Hat évvel később megnyitották első gyárukat Németországban (Karlsruhe), 1935-ben pedig átvették a Citroen irányítását. A Michelin vezetése alatt a Citroen egy TPV prototípusba kezdett, amely a későbbi, híres 2CV elődje volt.
A francia cég háború utáni történetében korszakalkotó eredmény volt a szabadalmazott radiál gumiabroncsok kifejlesztése. 1952-ben a Michelin a tehergépkocsigumik gyártását is elkezdte ellátni (az 1980-as évek eleje óta pedig radiál gumiabroncsokat gyárt a repülőgépek és motorkerékpárok számára is). 1965-ben megnyitották a Ladoux Tesztelési és Kutatóközpontot, Clermont-Ferrandtól északra. Első eredményük az aszimmetrikus XAS modell létrehozása volt, nagy teljesítményű autók számára. A Michelin technológiai és kereskedelmi sikerei gyors bővülést biztosítottak - 1966-ra már összesen 81 000 alkalmazottat foglalkoztattak, ennek csaknem fele Franciaországban dolgozott.
A Michelin minden nagyobb autóipari eseményen jelen van.
Tweel – a gumi nélküli gumi
Az 1990-es években a cég bemutatta az első zöld gumiabroncsot, a Green X-et és az innovatív PAX rendszert, amely még defekt után is lehetővé tette a biztonságos vezetést. Ezek az egymást követő lépések segítették a jövő gumiabroncsának megteremtését, amely - mint ahogy annó a pneumatikus és a radiál gumiabroncsok - forradalmasíthatnák nemcsak a gumiabroncs-ipart, hanem magát a szállítást is. A legutolsó ilyen lépés a Tweel modell volt, amely rugalmas anyagból készült kerékagyból és küllőkből áll, amely elnyeli a rázkódásokat, majd visszatér eredeti alakjához. Ez a futurisztikus jövőkép végül véget tudna vetni a defektes gumiabroncsoknak és a kerékcserével kapcsolatos problémáknak.
Mielőtt a Tweelt jelenlegi formájában bemutatták a nyilvánosság előtt, a Michelin kidolgozott egy globális gumiabroncs-birodalmat, 69 termelõ üzemmel, 19 országban és három kontinensen (Európa, Ázsia és Észak-Amerika) található technológiai központokkal és hat gumiteleppel Brazíliában és Nigériában. A Michelin gumiabroncsokat 170 országban értékesítik, és a gumiabroncsok termelése, fejlesztése és értékesítése során közel 130 000 embert foglalkoztatnak. A Michelin-csoport olyan márkákat is magában foglal, mint a Kleber, a BFGoodrich, a Riken, a Taurus, a Kormorán, a Warrior, a Siamtyre, a Tigar, az Euromaster és a Recamic. A francia érdekeltség 1994 óta Lengyelországban is jelen van, itt jött létre első európai leányvállalatuk Varsóban. 1995 óta a Michelin az olsztyni Stomil cég tulajdonosa.
Több, mint egy évszázados idegenvezetés
A márka már a kezdetektől jelen volt a sport világában is, az évek során szinte minden versenyen és ralin jelentős sikereket aratott. A Michelin gumiabroncsok öt bajnoki címet nyertek öt különböző sportágazatban: Formula 1, WRC, a Le Mans 24 órás verseny, a Moto GP és a VTT Cross Country.
A gumiabroncs csak egy dolog. A francia márka történelmén végigtekintve nem szabad megfeledkeznünk egy további szakterületetről, amelyben a Michelin 110 évig vezető szerepet töltött be. Ez pedig az idegenvezetés világa, ami maga André Michelin ötlete volt. 1900-ban kialakította az utazási irodák információs hálózatát, a legjobb útvonalakból, látnivalókból, szálláshelyekről és éttermekről. Idővel az útikönyvek gyűjteménye növekedett, és megjelentek az útitervek és a pontos városi utcai térképek is. A híres kiadványok ma már nem csak papíron, hanem elektronikus formában is elérhetők. Az iPhone Michelin Guide Restaurants alkalmazása segítségével gyorsan megtalálhatjuk a környéken található legjobb éttermeket, míg a viamichelin.pl weboldalon térképeket, útmutatókat, útvonalkeresőket, valamint szállodák és éttermek adatbázisát találjuk.
A Michelin testvérek által elkezdett munka gyümölcsét leginkább a Musée l'Aventure-nál lehet megtekinteni. Itt láthatjuk többek között azt, hogyan változott a cég kabalája az évtizedek során, miközben egyre több és több akadályt „hörpintett fel”.
Galéria
Andre i Edouard Michelin testvérek
A legendás”Michelin Man”, a Bibendum modern formájában.
A Bibendum modern formájában
A Bibendum régebbi verziója
RégiMichelin-gyár
Egy régi Michelin poszter
Michelin Automotive
Egy régi Michelin reklám
Egy régi Michelin reklám
Egy rmodernebb Michelin reklám
Egy modern Michelin reklám a Michelin-gumikalacsonyabb üzemanyag-fogyasztásával kapcsolatos előnyökről.
Michelin és a rali
Múltbeli Michelin csapat