A Nokian logója
A Nokianvirta folyón
A cég története a tizenkilencedik század második felében, Tampereban (Délnyugat-Finnország) kezdődött, ahol is 1865-ben Knut Fredrik Idestam bányászati mérnök egy kis időmérő állomást állított fel.
Idővel az üzletet a Nokianvirta folyó közelébe költöztette, Nokia kis városába. Ez volt az első vállalat, amely a később összeállt Nokia Corporation 3 tagja közül először jött létre. A város nevét a cég neve is taralmazta - Nokia Wood Mills - bár meg kell jegyezni, hogy a finn nokia szó erdei vándort jelent.
Egy korai Nokian hirdetés
33 évvel később, 1989-ben alapították meg a Finnish Rubber Works céget (Suomen Gummitehdas Oy). 1904-ben megépült az első FRW gyár a Nokia irányítása alatt. A FRW hamarosan egyesült a Nokia Wood Mills-szel, 1967-ben pedig mindkét cég összeolvadt az 1912-ben alapított Finnish Cable Works-szel. Ebből az összefonódásból született meg a Nokia Corporation.
Első biciklik és autók
Ami a gumiabroncs-gyártást illeti, az 1925-ben kezdődött, amikor is az FRW elkezdett bicikligumikat gyártani. Korábban lábbeliket és más gumitermékeket gyártottak. Az első autógumi azonban csak 1932-ben gurult ki központi Nokia gyárból.
Napjainkra a Nokian már az autógumijairól ismert
Négy évvel később a cég első zászlóshajója a Nokian Hakkapeliitta néven ismert gumiabroncs volt. A FRW (és a későbbi Nokia) már a kezdetektől fogva a skandinávok fagyos feltételeinek megfelelő gumiabroncsok gyártására összpontosítottak.
Hamarosan viszont kitört amásodik világháború, ami természetesen nem volt pozitív hatással a finn cég fejlődésére. Nem csak az új technológiák szenvedték el a háborút, hanem ez az exportra is nagy hatással volt - az Oroszországgal folytatott együttműködés összeomlása nagy csapást jelentett a vállalat számára.
A Nokian világszerte exportálja gumiabroncsait.
Szerencsére a háború után újra fel tudtak épülni, és nemsokára már több országba exportálták termékeiket, többek között az Egyesült Királyságba, Franciaországba és az Egyesült Államokba is. 1945-ben a finn márka új gyárat épített Nokiában.
A Nokian elhagyja Nokiát
Finnországban természeti adottságai által sok erdő, tó és más kevésbé hozzáférhető terület található. Ezek a körülmények segítik a skandináv gyártót az "ipari gumiabroncsok" piacán. Az FRW gumiabroncsokat kezdett gyártani az erdészeti ipar, valamint a bányászat, és az építőipar számára is. A Nokian még napjainkban is ezen iparágak fontos nagyméretű gumiabroncs ellátója világszerte.
A Nokian gumik népszerűek az ipari járművek körében.
Hasonlóképpen továbbra is jelentős szerepet tölt be a bicikligumi-piacon. 1974 óta termékeik a finnországi Lieksa városában található Nokian gyárban készülnek. Érdemes megjegyezni azt is, hogy napjainkban a cég a szögecses gumik egyetlen gyártója.
Természetesen sok ember a Nokián nevet hallva kétségtelenül egy másik cégre asszociál, hiszen annak hangzása nagyon hasonlít egy másik, jól ismert vállalat nevéhez. A Nokia Corporation létrejöttekor 1967-ben, az a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártójává vált. Ennek a sikernek köszönhetően 1988-ban a vállalat ezen ága független cégként folytatta tovább útját.
Hét évvel ezután a Nokian a Helsinki Értéktőzsdén debütált. Jelenleg a Bridgestone gumiabroncs-társaság a legnagyobb részvényesük. A japán gumiabroncs-óriás 2003-ban 18,9% -os részesedést szerzett a finn gyártótól, igaz, ez a finn gyártó függetlenségét nem befolyásolta.
Skandináv terjeszkedés
A ’90-es években a Nokian a nemzetközi terjeszkedésre összpontosított. 1998-ban megnyitotta első showroomjait, Svédországban és Lettországban. A következő években megkezdte az értékesítést Vianoron keresztül, amely jelenleg a Skandináviában található legnagyobb gumiabroncs-hálózat.
A modern Nokian telephely.
Napjainkban a cég több, mint 360 kiskereskedelmi üzlettel rendelkezik Svédország, Norvégia, Észtország, Oroszország, Lettország, Svájc, Németország, Csehország és az Egyesült Államok területén. A Nokian gumiabroncsokat Finnországon kívül is gyártják, további gyárakkal rendelkeznek Oroszországban, Kínában, Indonéziában, Kazahsztánban, az Egyesült Államokban, Szlovákiában és Ukrajnában is. Ugyan gumiabroncsaik világszerte fellelhetőek - természetesen az Egyesült Királyságot is beleértve - a Nokian legfontosabb piacai mégis Oroszország, Észak-Amerika, Kelet-Európa és más alpesi országok.