Sava-1-01

A Sava logója

1920-ban Kranjban, Szlovénia egyik legnagyobb városában (később a Szerb, a Horvát és Szlovén Királyság része) négy vállalkozó egy közös vállalkozás gondolatával játszott. A Sumi testvérek és Jozko Veber a közeli Zali Logból eddig is kereskedelemmel foglalkozott, míg Alojz Pirc szakképzett mérnök volt. Az alapító kvartett közös tevékenysége a különféle gumianyagok forgalmazásával kezdődött. Néhány hónappal később üzleti tevékenységük helyett a gyártásra kezdtek el összpontosítani. 1921-ben Atlantáról Vulkánra válltoztatták nevüket, röviddel ezután pedig gumi-cipőtalpakat kezdtek gyártani. Később más termékekkel is bővült a paletta, beleértve a játékokat, a labdákat és az esőkabátokat.

Amikor a Vulkan tíz éves volt, főnökei és alapítói úgy döntöttek, hogy eladják a „gyermeküket” az osztrák Semperitnek. E lépés új fejezetet nyitott a szlovén cég történetében. Ez viszont csak a kezdete volt a különféle tulajdonosi átalakítások sorának, amely egészen 1997-ig folytatódott - ahogy azt később látni fogjuk.

Sava – először Semperit, majd Continental

Ugorjunk vissza 1932-be, amikor a cég még a Semperit szárnya alatt volt. Ezidőben jelentősen bővült a tevékenységi körük: kerékpár gumiabroncsokat, gumi gépalkatrészeket, gumitömlőket és szigetelő elemeket is gyártottak. Az új tulajdonos pénzt és energiát nem sajnálva a kranji gyár modernizálására és a termelési kapacitás fokozatos növelésére koncentrált.

A kiteljesedést viszont már más kezében érte el a szlovén cég, hiszen 1940-ben a egy másik nagy átalakuláson mentek keresztül. Ezúttal a német érdekeltségű Continental vette át őket. Ekkor a gumiabroncsok gyártása már valóban megkezdődött Kranjban, mégpedig az autógumik gyártásával. A cég azonban továbbra is több mint 500 egyéb gumiterméket gyártott a piac különböző szektoraiban, a nehézipartól kezdve a cipőgyártásig.

Sava-2-01

A háború utáni nemzeti tulajdon

1946-ban a cégek államosításának folyamata nemcsak a Szlovén Köztársaságban, hanem egész Jugoszláviában megindult. Amikor a cég állami tulajdonba került, átnevezték Sava Rubber Products Company-ra (vagy eredeti nyelven Tovarna Gumijevih Izdelkov Sava-ra). A megújult cégben hamar beindult az autógumik, a belső tömlők, a tömítések és a gumi-szállítószalagok gyártása; két évvel később pedig megtervezték a ma már jól ismert, jellegzetes márkalogót.

1954-ben exportálni kezdték termékeiket, elsősorban Közép- és Kelet-Európa országaiba. A növekvő keresletnek köszönhetően 1956-ban új gyárat nyitottak meg Kranj külvárosában, ahol kilenc évvel később elkészültek a cég első tömlő nélküli és a nagy teljesítményű gumiabroncsai. Hamarosan megkezdték a diagonál gumiabroncsok, és a nemzetközileg elismert acélszálas radiál gumiabroncsok gyártását.

Stabilitás a Goodyearben

A cég gyors bővülése és a külföldi piacokon való terjeszkedése miatt a vállalat ismét felkeltette a külföldi befektetők érdeklődését. 1967-ben a Sava egy második házasságot kötött az osztrák Semperit társasággal, amely öt évvel később a Sava-Semperit társaság megszületéséhez vezetett. 1985-ben a történelem szinte teljesen megismételte önmagát, ugyanis az osztrák céget a Continental vette át. Azonban ahelyett, hogy végleg német érdekeltség alá került volna, a Sava főnökei tárgyalásokat kezdtek a Goodyear Tire & Rubber Company vállalattal. Ez a folyamat egy 1997-es, történelmi megállapodással zárult, ekkor vált a Sava az amerikai csoport szerves részévé, amely szövetség napjainkban is tart.

Az 1990-es évek végén a szlovén vállalat több kémiai és gumiipari céget (köztük a Belinkát, az Astrát, a Chemót, a Gumát és a Teolt) is átvett. 2000-ben, éppen a 80. születésnapjának ünneplésekor, a Sava sikeresen debütált a ljubljanai tőzsdén. Főnökei rámutattak arra, hogy a Sava már évek óta a világ egyik legismertebb szlovén márkája.

A Sava-csoport jelenleg 31 vállalkozást foglal magában. Ezek olyan ágazatokban is működnek, mint az idegenforgalom (A Sava Hoteli Bled több, mint egy tucat szlovéniai szállodát kezel), a pénzügy, a kereskedelem, valamint a gyógyszer- és energiaipar (az Ensa vállalat foglalkozik az energiatermeléssel, köztük a megújuló forrásokkal). A Savának azonban a gumiabroncsgyártásban van a legnagyobb tapasztalata, amelyet igen régóta óta csinál. Csak a Sava Tires önmagában közel 1500 embert foglalkoztat, a szlovén cég gyárai személygépkocsikhoz, tehergépkocsikhoz és kisteherautókhoz gyártanak gumiabroncsokat. Lengyelországban a Sava márka egyike a piacvezető economy- és teherautógumi gyártóknak.