Tōyō Gomu Kōgyo Kabushiki-gaisha. Kezdjük először is azzal, hogy megfejtjük, mit is takar ez a név. A Toyo a cég neve, a Gomu Kogyót többé-kevésbé "gumiabroncs vállalatnak" fordíthatjuk. A Kabushiki kaisha pedig a japán jog szerinti részvénytársaságnak felel meg. Meg kell jegyezni, hogy bár a Toyo Japán legnagyobb gumiabroncsgyártóinak legfiatalabbika, őket jegyezték először a tőzsdén, olyan régebbi és ismert versenytársak előtt, mint a Bridgestone és a Yokohama. A Toyo 1949 májusában, Osakában debütált, hat évvel később  pedig már Japán legnagyobb és legismertebb tőzsdéjén jegyezték fel, Tokióban. Összehasonlításképpen, amikor a cég Nagoya földjén kereskedni kezdett 1961-ben, a Bridgestone még éppenhogy csak megjelent a tokiói tőzsdén. De nézzük, mi hogyan is történt lépésről lépésre!

Toyo-1-01

A Toyo logója

60 év Osakában

A Toyo márka története 1943 decemberében kezdődött, a Hirano Rubber Manufacturing Inc. megalapításakor. Mindössze egy évvel később alakultak át a Toyo Tire & Rubber Company-ra (amelyben megcsodálható az eredeti japán név). A társaság alapítója Rikimatsu Tomihisa volt, a Toyo történelmének egyik legfontosabb alakja, akiknek feltett szándéka az volt, hogy a vállalatot már korai szakaszában tőzsdére bocsássa..

A székhely a kezdetektől napjainkig Osakában van. Ennek a nagyvárosnak a peremén, Itamiban fejeződött be 1953-ban az első Toyo gyár építése. Az első években csak tehergépkocsikhoz gyártottak gumiabroncsokat, azonban a kiváló értékesítési számok több üzem megépítését is lehetővé tették. Így 1961-ben be tudtak lépni az autógumik piacára is. Ez a lépés remek döntésnek bizonyult, ahogy első, osakai kutatóközpontjuk megnyitása is, ami egyébként a világ egyik legmodernebb kutatóközpontja.

Toyo-2-01

Hogyan hódították meg Amerikát?

1963-ban a Toyo gumiabroncsai az Egyesült Államokban debütáltak, egy olyan piacon, amelyet teljes mértékben a helyi gyártók uraltak. A cég olyan jól teljesített a versenyben, hogy három évvel később az első olyan japán gumiabroncs-gyártó lett, aki irodákat nyitott az Egyesült Államokban. Az, hogy a cég saját gyárral rendelkezett,  nem csak hogy jobb elérhetőséget kínált az adott országban, hanem így a vámokat és a szállítási költségeket is ki tudták küszöbölni. Néhány évvel később a cég megerősítette pozícióját az Államokban, az amerikai Hercules Tire & Rubber Companyval kötött megállapodás révén.

Az amerikaiak nagyra értékelték a Toyo termékeinek minőségét. A Toyót az USA-ban elért sikerei arra ösztönözték, hogy más piacokra is belépjenek, köztük Nagy-Britanniába, Ausztráliába és Németországba. 1974-ben a japán cég felvásárolta a Vaculug Australiát, és átnevezte azt Toyo Tire and Rubber Australiára. Egy évvel később a Mitsubishi Corporationnel kezdte meg európai együttműködését, létrehozva a Toyo Reifen GmbH-t (jelenleg Toyo Tire Europe GmbH). A következő évtizedben az oszakai cég továbbterjeszkedett Kanadába (1982, Toyo Tire Canada Inc.) és Kínába (1987, a Cheng Shin Rubber Industry Companyval közösen létrehozott egy vállalatot).

1983-ban a japán márka technológiai együttműködésbe kezdett a Tire General céggel az Egyesült Államokban. Az amerikai piacon való további sikerek sem a véletlen művei voltak - a Toyo gumiabroncsok már évek óta sikeresen szerepeltek a piacon (ahogy napjainkban is). Egy nagyon fontos és sikeres lépésnek bizonyult az, hogy a nagy teljesítményű gumiabroncsokra kezdtek el fókuszálni. A Toyo cég Proxes sorozata hatalmas elismertséget szerzett, részben a Halálos iramban című filmnek, részben pedig a versenyeredményeknek (beleértve a NASCAR-t is) köszönhetően.

1988 óta a Toyo gumiabroncsok DSOC (Dynamic Stability Optimize Contact, jelenleg DSOC II) rendszerrel vannak felszerelve, amelyet folyamatosan fejlesztenek különböző számítógépes szimulációk segítségével, hogy az vezetés közben a lehető legjobb felületi érintkezést biztosítsa. Ugyanúgy, ahogy a Spiral Winding design, amely nagyfokú fordulatszámon is stabilitást,  alacsony zajszintet és kényelmet biztosít.

Toyo-3-01

Több, mint egy szimpla vezetés

Az évek során a cég vezetői nem hagyták figyelmen kívül a piac egyéb szegmenseit sem. Az 1990-es évek elején a Toyo megállapodást kötött a másik japán óriással, a Yokohamával: az Egyesült Államokban való tehergépjárművek és a buszok gumiabroncsainak gyártásáról. Néhány évvel később, ugyanerre a célra felvásárolták a kínai Cheng Shin-Petrel Tire Companyt. Ennek a széles tevékenységi spektrumnak köszönhetően a Japánban működő Kinugawa Rubber Industrial Companyval is megkezdődött az együttműködés, amelynek eredményeként a Toyo 1999-től gumielemeket gyárt gépkocsikhoz és ipari gépekhez. 2004 óta ez a vállalat 100% -ban a Toyo tulajdonában van és jelenleg a Toyo Automotive Parts nevet viseli.

A Toyo Tire & Rubber Company jelenleg több mint egy tucat fiókkal rendelkezik az egész világon. Nem csak Japánban, az Egyesült Államokban, Kanadában és Kínában, hanem Olaszországban, Oroszországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban is. A gumiabroncsok fő piacai Japán (az eladások mintegy 45% -a) és Észak-Amerika (30%). Európa csak 10% -os  részt tesz ki a Toyo forgalmából. A japán cégnek több mint 3000 alkalmazottja van a világ különböző részein, mindannyian a Toyo mottó megvalósításáért felelnek: "Driven to perform". Ez azt jelenti, hogy a márka gumiabroncsai várhatóan többet nyújtanak majd egy egyszerű vezetésnél.