uniroyal-logo-01

Uniroyal-logó

Minden egy veterán belga tüzérségben kezdődött, mégpedig Oscar Englebert tiszttel, aki 1868-ban megnyitotta a liege-i Place aux Chevaux gumiáru-üzletét. Az ötlet ugyan már ezelőtt is megszületett, hiszen Englebert a papírtermékek gyártásának befejezésével elkezdte az egyre növekvő keresletű gumiabroncsok gyártását, ami néhány éven belül nagy sikereket hozott az üzlet számára.

Természetesen Englebert kihasználta ezt a helyzetet. További segítséget kapott testvérétől, Gabrieltől, aki szakképzett mérnök volt. Míg Oscar az üzlet marketing és szervezési részét irányította, Gabriel felelt mindennemű technikai dologért.

Uniroyal-2-01

Az Uniroyal szerény kezdetei

Sajnos Gabriel nem sokkal később meghalt, feladatai pedig Oscar fiára, Oscar Englebert Juniorra hárultak, aki akkoriban még tapasztalatlan diák volt. Oscar Juniornak fel kellett készülnie a cég vezetésének átvételére, ugyanis édesapja egészsége is gyors hanyatlásnak indult.

1877-ben a családi vállalkozás megnyitotta első gumigyárát. Itt számos terméket gyártottak,  többek között babákat, cipőket és futószalagokat – utóbbit olyan kongói kocsikhoz, amelyeket a szénbányákban használtak. 1894-ben Englebertsék elkezdték első kísérleteiket a gumiabroncsokkal, kezdetben biciklikhez és lovas kocsikhoz gyártottak gumikat. 1898-ban a cég elkészítette első bicikligumi modelljeit, amelyeket hamarosan az első autógumijuk követett. A cég volt a Benelux államok első gyártója, az európai gumiabroncs-ipar egyik úttörőjeként.

Ezidőben a liègei gyárat tréfásan csak háremnek nevezték, mivel dolgozóinak többsége nőkből állt. Ez a munkaerő nagyszerű munkát végzett a cégen belül, ráadásul a német Continental cég gyártásában is résztvettek. Englebert nagy hangsúlyt fektetett termékeinek reklámozására is, a motorsportba való korai beruházással.

Uniroyal-3-01

Az Uniroyal gumiabroncsok már régóta kapcsolódnak a motorsporthoz.

Amikor az Englebert gumiabroncsok hozzájárultak a híres Le Mans 24 győzelemhez – mégpedig egyetlen gumicsere nélkül -  akkor végre megérkezett a hírnév és a siker a vállalat életébe. A két világháború között, valamint a második világháborút követő években a belga gumiabroncsokat olyan hírességek használták, mint Stuck, Nuvolari és Fangio, de még Enzo Ferrari is ezeket szerelte fel Forma1-es autóira.

Az esernyő születése

Idővel Georges Englebert, Oscar Junior fia folytatta a családi vállalkozást. Georges segített a cég kibővítésében: 1919-ben kiskereskedelmi üzletet nyitott Kölnben, valamint 1929-ben egy új gyárat avatott fel Aachenben.

Uniroyal-5-01

Az Uniroyalt már a kezdetekben is esőgumijairól ismerték.

A második világháború idején az ellenség ugyan lebombázta az üzemet, ám 1946-ban újraépítették azt és hamar újra is kezdték a műveleteket. Az Englebert volt az első cég amely a háború után megkezdte a gumiabroncs-gyártást Németországban.  Gyáraik voltak Nagy-Britanniában és Franciaországban, amelyeket a luxemburgi és a törökországi üzemek követtek. 1948-tól megkezdték az új, alacsony nyomású Volumax gumiabroncsok gyártását is.

1958-ban az Engleberts megkezdte az american Rubber US céggel való együttműködést, aminek következtében a világ harmadik legnagyobb gumiabroncs-gyártójává váltak. Ez jelentette az Uniroyal-Englebert márka kezdetét. A szövetség mintegy napi 170.000 gumiabroncs előállítására volt képes, 70.000 alkalmazottjuknak köszönhetően. A cégóriás mindezeken felül még tűzcsöveket, úszósapkákat, golflabdákat és sok más egyéb gumiterméket is gyártott.

1967-ben véglegesen az Uniroyal név mellett döntöttek, két évvel később pedig piacra dobták  első "esőgumijukat", a Rallye 180-at. Ez volt az első olyan modell, amely a mai napig használatos, jellegzetes esernyőszimbólumot hordozza,  amely ikonikus az Uniroyal márka történetében.

Uniroyal-6-01

Még ma is, az Uniroyal széleskörben ismert az eső-termékein található esernyő logóról.

Uniroyal-4-01

A Continental erők

1979-ben az Uniroyal a német érdekeltségű Continental tulajdonába került, így Európa legnagyobb gumiabroncs-gyártójának, a Continental csoportnak a részévé vált. Ezen új struktúrán belül a belga márka továbbfejlesztette specialitását – a nedves útfelületre tervezett gumiabroncsokat. Közvetlenül a Continentallal való összeolvadás után az Uniroyal is elkezdte a terepjárógumik gyártását.

1991-ben a cég bemutatta RTT-1 modelljét, az első gumiabroncsot V alakú, irányított futófelülettel. Ez a kialakítás gyors vízeltávolítást biztosított,  kiváló ellenállást nyújtva az aquaplaning jelenség ellen. Egy 2001-es arculatváltás után minden Uniroyal gumiabroncs V-alakú futófelületet kapott.

Egy újabb áttörés jött el 1994-ben, az Uniroyal MS Plus 44 gumiabroncs képében, amelynek számos siker köszönhető a vásárlói összehasonlító teszteken. Ugyanez mondható el a Rallye 580 nyári gumiabroncsról, amelyet 1995-ben mutattak be.

Jelenleg az Uniroyal a középső piaci szegmens remek márkája, és neve továbbra is gyakran társul az "esőgumi" kifejezéssel. A márka szimbolikus esernyője önmagáért beszél: remek magas minőségről tanúskodik a vezetők számára.