Van lejárati dátuma az autógumiknak? Számít-e egy gumiabroncs kora? Ezek a leggyakoribb kérdések, amelyeket az autó tulajdonosok a régi gumiabroncsokkal kapcsolatosan feltesznek mikor új abroncsokat szeretnének vásárolni. Még akkor is, ha a gumiabroncsok nem mutatnak sok kopást néhány év vezetés után, ne feledje, hogy a gyártás dátumától számított legfeljebb 5 évig "újnak" minősülnek. Tehát jó tudni, hogy mikor lett a gumiabroncs gyártva -nem tanácsosi vizuális minőségek megállapítására támaszkodni.
Mi a gumiabroncs DOT száma?
Minden gumiabroncs oldalfalán van egy DOT szám nyomtatva. DOT jelentése a Közlekedési Minisztériumi kód, ami számokból és betűkből ál össze - ezek jelzik a gumiabroncs gyártásának helyszínét és időpontját.
Olvasson tovább, hogy megtudja, hogyan ellenőrizheti a gumiabroncs gyártási dátumát és helyszínét, valamint azt, hogy miért fontos a gumiabroncs életkora.
DOT szám Gyártási év - hogyan lehet ellenőrizni a gumiabroncs korát?
A DOT rövidítése a gumiabroncs gyári kódját, illetve dátumát jelző számok követik. A gyártási időt az utolsó három vagy négy számjegy jelzi.
A három jegyű számok a 2000 előtt gyártót dátumot jelölik; az első két számjegy a termelési hétre, az utolsó pedig az évre utal.
346 például azt jelenti, hogy 34.-ik hét 1986-ból vagy 1996-ból. Annak jelzésére, hogy a gumiabroncsot a 90-es években gyártották, illetve hogy megkülönböztetés az előző évtized termekéitől, egy háromszög szimbólumot illesztenek.
A háromjegyű kód nem volt pontos az évtizedek szempontjából. Ezért 2000-ben hozzáadták a negyedik számjegyet is, és azóta az utolsó két számjegy a gyártási évet jelzi.
Például: 2310 az aszt jelenti hogy 23.-ik hét 2010-ből
Gyártás grafikája és időpontja
Itt látható a jelzés egy Matador gumiabroncson, (J3) 42.-ik héten 2008-ban a Matador AS. gyártotta Puchov, Szlovákia
DOT szám magyarázata Hogyan ellenőrizhetjük hol gyártottak a gumiabroncsunkat?
A gumiabroncsnak gyártási helyszínét a MADE IN ...kifejezés jelzi, amely szintén az oldalfalon található. A dot-kód után közvetlenül feltüntetett számjegyek határozzák meg a gumiabroncsot előállító gyárat.
Az alábbiakban különböző gyárak kódjait láthatja példaként:
A5 - TC Dębica S.A. gyár Debica – Lengyelország
B5 - Michelin gyár Olsztyn - Lengyelország
J3 - Matador AS gyár, Puchov, Szlovákia
HW - Barum factory, Otrokovice, Csehország (Cseh Köztársaság)
8C - Francia Firestone gyár – Franciaország
Törvények a gumiabroncs korával kapcsolatban
Az európai szabályzások nem írnak elő kötelező szabályokat az eladásra kínált gumiabroncsok megengedett korára vonatkozóan. Ezért a szabályozás országonként változó lehet. Az EU országain belül, viszont pontosan meghatározott az új gumiabroncs tarolási ideje és feltételé.
Az European Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO) szerint a gumiabroncsok a gyártás időpontjától számított 5 évig "újak", ha optimális körülmények között tárolják őket.
Az új termékként értékesített gumiabroncs legalább 5-6 évig biztonságosan használhatóak. Egyes források azt mutatják, hogy a gumiabroncs üzemi élettartama akár 10 év is lehet – megfelelő karbantartással és tárolással hosszabb ideig is használhatja gumiabroncsát.
Mindazonáltal, az ön biztonsága érdekében, jobb hogy ha ki cseréli a készletet 5 év után. Akkor is ha ez nem közelíti meg az előír minimális futófelületi mélységet/kopást.
Számít a gumiabroncs kora?
Ha van egy gumiabroncsa, amely már 5 éves, és biztos benne, hogy megfelelően tárolta, nyugodtan tekinthetjük azt "újnak". A gumiabroncsok újdonsága azonban számos tényezőktől függhet, például az utak típusától, a terheléstől, a felfüggesztési rendszer minőségétől vagy az ön vezetési stílusától. A gumi természetes öregedési folyamata tárolás közben is folyik.
Gumiabroncsok tárolásaA gumiabroncsa tárolásakor minimálisra csökkentheti a gumija károsodását, ha az alábbi feltételeket betartja:
- Fény - kerülje a folyamatos közvetlen napfényt; a legjobb megoldás, ha csak alig vagy egyáltalán nem éri fény.
- Elhelyezésé – a gumiabroncsokat fektetve, minden féle külső negatív behatásoktól megóvva tárolja (vásárolhat speciális állványokat hogy a deformálódás ne következzen be)
- Hőmérséklet - a legjobb az állandó szobahőmérséklet, hirtelen ingadozások nélkül
- Nedvesség - a gumiabroncsokat szellőztetett vagy légkondicionálóval felszerelt helyiségekben kell tárolni
Amikor ellenőrizzük, hogy biztonságos-e még használatra a gumiabroncsunk, ne feledje, hogy a fő kritérium mindig a gumiabroncs műszaki állapota és paraméterei (pl. a futófelület mélysége), nem pedig a gyártási időpontja.
Végül, de nem utolsósorban, az autógumik vizsgálatakor ne felejtsük el ellenőrizni a pótkereket is. A járművezetők gyakran elfelejtik, hogy a pótkerekek is meg öregednek. Vészhelyzet esetén jó biztosnak lennünk abban, hogy az autóval biztonságosan elérjük otthonunkat vagy a legközelebbi autó szervizt.