Ismerje meg az abroncsgyártók által használt összes gumiabroncs-jelölést. Ellenőrizze, hogyan lehet leolvasni a gumiabroncs méretét és a gyártás dátumát, mi a terhelési és sebességindex, és mik az M + S jelölésű abroncs jellemzői? Nézze meg, hol található információk a peremvédőről. Eloszlatjuk a gumiabroncsok jelölésével kapcsolatos összes kétséget.

A jelölések helyes leolvasása lehetővé teszi, hogy a legjobb gumiabroncsokat válasszuk ki, és ezeket problémamentesen üzemeltessük. Ebben a cikkben világosan kifejtjük Önnek a gumiabroncsokon található rejtélyes szimbólumok jelentését.

Mit keres?

Jelölések a gumiabroncsokon

A gumiabroncsokon található leggyakoribb jelölések

A gumiabroncsok méretei

Hol található a gumiabroncs mérete?

A méret minden gumiabroncs oldalán megtalálható. Keresse a 205/55 R16 91 V vagy 195/50 R15 82T típusú jelöléssort. A gumiabroncs méretéről tájékoztató információk (és gyakran a lehetséges alternatív méretekről is) megtalálhatók még:

  • a vezető ajtaja melletti B oszlopon,
  • a kesztyűtartóban,
  • az üzemanyag-töltő nyílás fedelén,
  • a jármű kezelési utasításában.

Mit jelentenek az egyes szimbólumok?

195 - a gumiabroncs szélessége, milliméterben mérve.

50 - profilmagasság, azaz a gumiabroncs szélességének és oldalfal-magasságának (azon a helyen, ahol az abroncs mérete található) aránya százalékban. Ebben az esetben az "50" a 195 mm 50% -át vagyis 97,5 mm-t jelenti.

R - radiál szerkezet, a gumiabroncs felépítésének típusa.

15 - a felni átmérője colokban megadva.

82 T - a maximális terhelhetőséget jelző szám 82, és a sebesség index T pedig osztályú (az indexek jelentőségéről alább olvashat).

Ckisáruszállítókhoz való gumiabroncs jelölései

Sebességindex

A sebességindex egy jelölés, amely a gumiabroncsra maximálisan megengedett sebességet jelzi. A gumiabroncs oldalán találja meg, a méretjelölés végén.

FIGYELEM! Téli gumiabroncsoknál alacsonyabb sebességindexet használhat, mint amit a gyártó ajánlott. A vonatkozó rendelkezéseket a Közlekedési Miniszter 2007.10.15-i rendelete tartalmazza, amely a következőkkel egészíti ki a Közúti Kódexet:

„Hóra valóként (...) megjelölt gumiabroncsok esetén megengedett, hogy ne tartsák be a jármű maximális sebességéhez igazítást, feltéve, hogy legalább 160 km/h sebességre vannak kialakítva, és a járműben ezeknek a gumiabroncsoknak a maximális sebességére figyelmeztető matricát helyeztek el, úgy, hogy az a vezető számára látható és olvasható".

Leggyakoribb sebességindexek:

Q160 km/h
R170 km/h
S180 km/h
T190 km/h
H210 km/h
V240 km/h
W270 km/h
Y300 km/h

Terhelési index

A terhelési index egy másik fontos jelölés a gumiabroncson. Ez egy gumiabroncs megengedett legnagyobb terhelését jelzi, amikor a legnagyobb sebességgel halad. Szigorúan tilos olyan gumiabroncsok használata, amelyek alacsonyabb terhelhetőségi mutatóval rendelkeznek, mint ami az adott autómodellnél ajánlott.

Például egy 91-es terhelési indexű gumiabroncs maximális terhelése 615 kg lehet. Ha ezt az értéket megszorozzuk az autó gumiabroncsainak számával, akkor valamivel magasabb eredményt kap, mint az autó megengedett össztömege teljes terheléssel (a forgalmi engedély F1 mezőben olvasható adat).

Leggyakoribb sebességindexek:

IndexTerhelési
(kg)
IndexTerhelési
(kg)
IndexTerhelési
(kg)
IndexTerhelési
(kg)
IndexTerhelési
(kg)
8045087545946701018251081000
8146288560956901028501091030
8247589580967101038751101060
8248790600977301049001111090
8450091615987501059251121120
8551592630997751069501131150
86530936501008001079751141180

A gumiabroncsokon lévő összes jelölés (ábécé sorrendben)

#

3PMSF - egy gumiabroncs téli tulajdonságait megerősítő szimbólum, amely téli és négyévszakos gumiabroncsokon található.

3PMSF szimbólum a gumiabroncson.

B

BasePen jelölés - a gumiabroncs elektrosztatikus földeléssel rendelkezik (a futófelület közepén futó horonyban szilícium-dioxid keverék található, amely levezeti az elektromos töltéseket).

BLT jel - (Raised Black Letters) fekete és kidomborodó betűk.

BSW jelölés - (Black Sidewall) a gumiabroncson lévő feliratok betűi feketék.

C

COLD jelölés - ez arról tájékoztat, hogy nyomást hideg gumiabroncsokon kell mérni.

A gumiabroncs gyártásának dátuma a DOT szám végén található.

D

DOT jelölés - (Department of Transportion) gumiabroncs tulajdonságai megfelelnek az USA Közlekedési Minisztériuma összes biztonsági szabványának. E jelölés mellett egy tizenkét számjegyű gumiabroncs-azonosító kód vagy sorozatszám található. A DOT szám végén található a gumiabroncs gyártásának dátuma.

A gumiabroncs gyártásának dátuma - a DOT szám végén található. A képen egy Matador gumiabroncs látható, amelyet a 2008. év 42. hetén gyártottak. Az abroncsok korára vonatkozó információk szintén az abroncs oldalán vannak. Keresse meg a DOT betűkkel kezdődő gumiabroncs-azonosító számot. 7-12 karakterből álló karakterlánc, amely az adott gyárban gyártott gumiabroncsok teljes tételéről tájékoztat. Ennek a kódnak az utolsó négy számjegye (általában a kerületen van elhelyezve) tartalmazza a gumiabroncs gyártási dátumát. Például - 4208 - az első két számjegy a gyártás hete, a következő kettő pedig az év rövidítése, azaz a gumiabroncsot a 2008. 42. hetén gyártották.

DSST jelölés - Dunlop RunFlat típusú abroncs.

E

ECE, e, E jelölés - az Economic Commission of Europe név rövidítése, európai jóváhagyást jelent.

EMT jelölés - (Extended Mobility Tyre) olyan gumiabroncsot jelöl, amellyel akkor is lehet közlekedni, ha nullára csökken benne a nyomás.

F

FP jelölés - (Fringe Protector) vagy RFP is lehet (Rim Fringe Protector) gumiabroncs, felnivédő burkolattal. A Dunlop az MFS szimbólumot használja.

FR jelölés - gumiabroncs ranttal, azaz olyan szegéllyel, amely megvédi a felnit a mechanikai sérülésektől. Leggyakrabban az 55-ös és ennél alacsonyabb profilú gumiabroncsokon található meg. Ez az adott gyártótól, valamint a gumiabroncsok típusától és méretétől függ. Példák a leggyakoribb méretekre, amelyek között a leggyakoribbak a felnivédő szegélyű abroncsok: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (előfordulnak kivételek). Ritkábbak a következő méreteknél: 145/65R15, 235/70R16 (SUV gépkocsikon). Az FR jelölés nem jelenik meg a gumiabroncsok oldalán.

I

INSIDE jelölés - aszimmetrikus gumiabroncsoknál használt jel, ami azt mondja meg, hogy az abroncs melyik oldalának kell kifelé néznie a gépkocsi, a keréktárcsa és a kerékagy felé. Ennek a gumiabroncsnak az oldalát nem szabad látni a jármű külseje felöl.

J

JLB jelölés - (Jointless Band) kivezetés nélküli, bordázatba öntött jelzősáv nylonból.

L

LI jelölés - (Load Index) jelölés, amely a gumiabroncs maximális terhelhetőségét jelzi.

LT jelölés - (Light Truck) arra utal, hogy a gumiabroncs 4x4 meghajtású járművek és könnyű tehergépkocsik számára készült (az Egyesült Államokban használják). A gumiabroncs mérete előtt található.

M

MAX jelölés - maximum, azaz a maximális nyomás az abroncsban.

M + S jelölés - (ang. mud and snow) - sár és hó, a téli és négyévszakos, valamint terepjáró/SUV gumiabroncsok jelölésére használják; gyakran lehet vele találkozni Európán kívüli származású abroncsokon is; ez a jelölés csak a gyártó nyilatkozata, nem hivatalos, a gumiabroncs téli tulajdonságait igazoló szimbólum.

Az M + S jelöléssel nemcsak téli és négyévszakos gumiabroncsokon lehet találkozni.

MFS jelölés - (Maximum Flange Shield) - felnivédő; egyes téli gumiabroncsoknak rendelkeznek egy védőperemmel, úgynevezett felnivédővel. A felnivédő célja, hogy megvédje a felni széleit a mechanikai sérülésektől, amelyek pl. járdaszegélynél vagy valamilyen tárgyba beleütközve keletkezhetnek. A felnivédőknek a gumiabroncs gyártójától függően különböző nevei vannak.Az MFS-en kívül a leggyakoribbak:

  • RFP jelölés (Rim Fringe Protector) - felni védő,
  • FP jelölés (Fringe Protector) - felnivédő,
  • FR jelölés (Felgen Ripen) - a keréktárcsa peremét védő gyűrű.

O

OWL jelölés - (Outlined White Lettering) fehér színű betűk.

OUTSIDE jelzés - aszimmetrikus gumiabroncsokon használják, a gumiabroncs szerelési módját jelöli. Outside azt jelenti, hogy a gumiabroncsnak ezzel a jelöléssel ellátott oldalának láthatónak kell lennie az autó külső oldala felöl, amikor a kerék fel van szerelve.

P

jelölés - (Passanger) az abroncsméret előtt található jel. Arra utal, hogy a gumiabroncs személygépkocsik számára készült (az Egyesült Államokban használják).

PAX jelölés - Michelin gumiabroncs defektálló, önhordó oldalfalú gumi.

PSP-Beta jelölés - a gumiabroncs szerkezetébe szektorok vannak beépítve, amelyek úgy vannak elrendezve, hogy csökkentsék a zajszintet.

R

R jelölés - (Radial) radiál abroncs.

RBL jelölés - (Recessed Black Lettering) bemélyedő, fekete színű betűk.

RETREAD jel - újrafutózott gumiabroncs.

RF jel- az angol Reinforced szóból származó rövidítés; megnövelt terhelésű (teherbírású), megerősített gumiabroncsot jelöl. Hasonló jelentése van, mint az XL szimbólumú gumiabroncsok esetében. A megerősített gumiabroncsok további jelölései például: EXL, RFD, REF, REINF.

RFT jelölés - Run Flat Tires, Run Flat típusú abroncs, a Bridgestone, Firestone Pirelli által használt.

RIM PROTECTOR jelölés - a gumiabroncs a felnit sérülésektől védő megoldásokkal rendelkezik.

A felnivédő perem megakadályozza a felni ütések vagy horzsolások eredményeként, például a járdaszélen.

ROF jelölés - (Run On Flat) a Goodyear és a Dunlop cégek által használt olyan gumiabroncsok jelölésére, amelyek lehetővé teszik a vezetés folytatását a gumiabroncsok defektje után, ha a nincs bennük légnyomás.

ROTATION jelölés - mindig egy nyíllal együtt fordul elő, amely az abroncs forgásirányát jelzi, kötött forgásirányú gumiabroncsoknál használják.

A ROTATION jelölés a kötött forgásirányú helyes felszereléséről tájékoztat.

RSC jelölés - A Run Flat System Component rövidítése. A BMW autókban használt, a Run Flat rendszerrel kompatibilis gumiabroncsokon fordul elő.

RWL jelölés - (Raised White Lettering) fehér színű, kidomborodó betűk.

S

SST jelölés - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) abroncs, amely lehetővé teszi a vezetés folytatását akkor is, ha defektet kap, és a belső nyomás nullára csökken.

SI jelölés - (Speed Index) jelölés, amely a megengedett használati sebesség felső határát jelzi.

T

TL jelzés - (Tubeless Tyre) tömlő nélküli gumiabroncs.

TT jelzés - (Tubed Type Tyre) tömlős gumiabroncs.

TWI jelzés - az angol Treadwear Indicator (futófelületi kopásjelző) rövidítése. A TWI jelzés hat helyen jelenik meg a gumiabroncs kerületén (a futófelület hornyaiban lévő mintaként), és jelzi a futófelület mintázata megengedett kopásának határát. Amikor a futófelület a TWI szintig elkopik, ez azt jelenti, hogy a gumiabroncs elérte a törvényben előírt 1,6 mm mélységet. Ekkor el kell kezdeni gondoljon a gumiabroncs cseréjén.

U

ULW jelölés - a gumiabroncs szerkezetében aramid szálakat használtak.

V

VR vagy ZR jelölés - a gumiméretbe beleszőtt sebességindex. A VR és a ZR jelölések szerint a gumiabroncs teljes terheléssel a megadott sebességig használható fel:

  • VR - 210 km/h-ig,
  • ZR - 240 km/h-ig,

Például: A 225/45 ZR17 91 W azt jelenti, hogy a gumiabroncs, teljes terheléssel, 240 km / h sebességig használható, a gumiabroncs maximális sebessége pedig 270 km/h.

X

XL jelölés - (Extra Load = RF) gumiabroncs erősített szerkezetű és megnövelt terhelésű gumiabroncs.

Az erősített gumiabroncsok speciális kialakításúak, ami lehetővé teszi nagyobb terhelés mellett történő használatukat.

Z

ZP jelölés - Zero Pressure, run flat típusú Michelin gumiabroncs.

A jelölésekkel kapcsolatos, további információk

Címke a gumiabroncson

2012. november 1-jétől minden, 2012. június 30. után gyártott gumiabroncsot fel kell címkézni olyan címkével, ami tartalmazza a gumiabroncs alapvető teljesítményét. 3 paraméter található rajta:

  • gördülési ellenállás, amely befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást,
  • nedves tapadás, amely áttekintést nyújt a gumiabroncs által nyújtott általános biztonsági szintről,
  • a külső zajszint, amely befolyásolja a forgalom általános zaját.

A címkék általános képet adnak egy adott gumiabroncs teljesítményéről, de nem szólnak sok fontos paraméterről, például a téli gumiabroncsok kulcsfontosságú teljesítményéről. A vásárlási döntés meghozatalakor nem szabad teljes mértékben magára a címkére hagyatkozni.

A gumiabroncs-címkék hasonlóak a háztartási készülékekről/elektronikáról ismertekhez.

Hogyan lehet megkülönböztetni a téli gumiabroncsot a nyáritól?

A téli gumiabroncsok M + S (ang. Mud + Snow, Sár + Hó) jelöléssel vannak ellátva a gumiabroncs oldalán, valamint három csúcsból álló szimbólum, amelyben hópehely található. Időnként előfordul, hogy a gumiabroncson nincs M + S jelölés, de ott van a szimbólum maga a hópehely mellett - ez azt is jelenti. hogy a gumiabroncs a téli szezonra készült.

Kissé nehezebb megkülönböztetni a téli gumit a négyévszakostól? Az Európában található ilyen típusú gumiabroncsok általában az M + S jelöléssel vannak ellátva hópelyhekkel. A különbségek a futófelületen láthatók. A négyévszakos gumiabroncsoknál kevesebb rovátka és horony van, mint egy tipikus téli gumiabroncsnál, de több, mint egy nyári gumiabroncsnál. Néhány modell aszimmetrikus futófelület-mintázattal rendelkezik, ahol a fele felelős a nyári tulajdonságokért (a nyári futófelületen kevesebb lamella van), a fele pedig a téli viselkedésért.

A négyévszakos gumiabroncs-modellek gyakran tartalmazzák az egész évben jó teljesítményre utaló kifejezéseket, például "All Season", "Quatrac", "Quadraxer", "4Seasons", "All Weather" stb. Némelyik gyártó saját jelzéseket használ a négyévszakos abroncsokon, általában ezek olyan szimbólumok, amelyek lehetővé teszik, hogy könnyen ki lehessen találni, milyen gumiabroncsokkal állunk szemben.

Vigyázzon a hópehely nélküli M + S jelöléssel ellátott gumiabroncsokra. Ezek lehetnek az USA-ból importált termékek, ahol a legtöbb gumiabroncs M + S jelöléssel rendelkezik, ám ezeknek nincs sok közük a négyévszakos vagy téli abroncsokhoz. Az európai valóságban a négyévszakos gumiabroncsok hasonlítanak a téli gumiabroncsokhoz, ezért leggyakrabban hegy szimbólum és hópehely található rajtuk. Az M + S jelölés a 4x4/SUV gumiabroncsokon is megjelenhet, idénytől függetlenül.

Összefoglalva: a hegy szimbólum egy hópehellyel azt jelenti, hogy a gumiabroncs jól viselkedik tipikus téli körülmények között.

UTQG jelölések

Az UTQG (Uniform Tire Quality Grading- Egységes Gumiabroncs-minőségi Osztályozás) jelölések elsősorban az amerikai piacról származó személygépkocsi gumiabroncsokra vonatkoznak, de lehet velük találkozni Európában is (egy adott modell mindkét piacra bekerülhet). Hivatalosan nem érvényesek a kontinensünkön, ezért a gyártók és az eladók nem tájékoztatnak a jelentésükről és értékükről egy adott modellnél.

Az ilyen típusú jelölések a gumiabroncs oldalfalán találhatók meghatározott értékeket feltüntető feliratok formájában:

TREADWEAR - a futófelület kopásállósága,

TRACTION - gumiabroncsok tapadása nedves utakon,

TEMPERATURE - gumiabroncsok ellenállása a túlmelegedéssel szemben.

TREADWEAR

Ennek a fogalomnak a pontos magyarázata érdekében először az összehasonlító gumiabroncs meghatározását kell ideidézni. Ez egy szabványosított modell, amelynek paraméterei megfelelnek a TREADWEAR 100 indexnek.Az értékesítésre kerülő gumiabroncsokon megjelenő TREADWEAR értékek a 20-as szám többszörösei lehetnek (60 - 80 - 100 - 120 - ... 200 ... 800). Hogyan osztják ki ezeket? A tesztet ellenőrzött körülmények között hajtják végre egy meghatározott, 6 400 mérföldes, vagyis körülbelül 10 300 kilométeres útvonalon a Texasban, San Angeloban lévő Goodfellow légibázis körül. Az ellenőrzendő gumiabroncsokat speciálisan előkészített gépkocsikra szerelik fel, 100 indexű gumiabroncsokkal együtt, majd összehasonlítják a kapásukat. A szintjét 800 mérföldenként (1287 km) mérik, és a gumiabroncsokat megfelelően cserélgetik (forgatják). A mérések eredményei alapján a gumiabroncsok indexeket kapnak, például 60, 100, 200 vagy 400.

Ha egy gumiabroncs 60-as indexet kap, akkor elméleti tartóssága az összehasonlító gumiabroncs (100-as index) 60% -a. Ennek eredményeként egy 60-as indexű gumiabroncs csaknem kétszer olyan gyorsan kopik, mint egy 100-as indexű gumiabroncs. A 200-as indexet kapott gumiabroncsok viszont kétszer lassabban kopnak, mint az összehasonlító gumiabroncsok, és kétszer gyorsabban, mint a 400-as indexű gumiabroncsok. A 400-as indexű modell négyszer tartósabb lesz, mint egy összehasonlító termék (a 100-as indexével).

TRACTION

Az UTQG jelölések keretében a tapadást betűkkel jelölik. Az AA a legmagasabb besorolás, amelyet A és B követi, és a legalacsonyabb index a C. Ennek a jelölésnek a segítségével a vezetőt tájékoztatják a gumiabroncs azon képességéről, hogyan tudja nedves utakon megállítani az autót.

A TRACTION paraméter értékét aszfalt vagy beton pályán kell meghatározni, szigorúan meghatározott feltételek mellett. A teszt gépkocsi 65 km/h sebességre gyorsul, majd fékez. A teszt során a jármű ABS rendszerét kikapcsolják.

Európában a TRACTION paraméter legalacsonyabb elfogadható értéke A. Ha valaki inkább a dinamikus és agresszív vezetési stílust kedveli, érdemes az AA indexű gumiabroncsokat keresni. A B és C index csak az Egyesült Államokban elfogadható, jobb, Európában jobb ilyen gumiabroncsot nem vásárolni. Azt is meg kell jegyezni, hogy a TRACTION jelölés nem jelzi a tapadást száraz utakon, kanyarokban és nem jelzi a vízen való felúszással szembeni ellenállást.

TEMPERATURE

Az UTQG jelölések közül az utolsó a TEMPERATURE, amely meghatározza a gumiabroncsnak a menet közben keletkező túlmelegedéssel szembeni ellenállását. Nagy sebességgel haladva a gumiabroncs nagyon erősen felmelegszik, ami lerövidítheti élettartamát. Az index kiosztása érdekében (A, B és C lehetséges, ahol az A a legjobb érték) laboratóriumi vizsgálatokat végeznek. A teszt részeként a gumiabroncsot próbáknak vetik alá. A túlmelegedési ellenállás nagymértékben összefügg a sebességindexszel. Ezért az A jelöléshez 30 perces tesztet kell teljesítenie 115 mérföld/h (185 km/h), a B jel megkapásához pedig 30 perces tesztet kell teljesítenie 100 mérföld/h (160 km/h) sebességgel, míg a C indexszel jelölt gumiabroncsnak 85 mérföld/h sebességgel kell teljesítenie a tesztet.

A TRACTION (tapadás) és a HŐMÉRSÉKLET (túlmelegedéssel szembeni ellenállás) jelöléseknek Európában legalább A értékűnek kell lenniük. A TREADWEAR (kopásállóság) segít kiválasztani a hosszabb élettartamú gumiabroncsokat.

Ha ezeknek a jelöléseknek az alapján szeretne választani, ne feledje, hogy a 200 és 400 indexű gumiabroncsok közötti különbség jelentős lesz.Az UTQG jelöléseket azonban csak szemléltetés céljából kell figyelembe venni. Európában nem kötelező ezek használata, és az értékeket észak-amerikai körülmények között határozzák meg.